Účinky carnitinu



Karnitin slouží jako nosič pro mastné kyseliny s dlouhým řetězcem, transportuje je do mitochondrií, kde jsou využívány jako zdroj energie. To je také důvodem pro jeho „masové“ používání při vytrvalostních trénincích a závodech. Navíc se tvrdí, že karnitin dokáže selektivně spalovat tuky (v angličtině se běžně pro karnitin používá termín „fat burner“, spalovač tuků), a tedy vést ke snižování neefektivní váhy sportovců a také šetřit svalový glykogen, který pak může být déle využíván během svalové námahy.

L – karnitin – zajišťuje přenos mastných kyselin (složek tuků) do mitochondrií, místa jejich spalování v buňkách. Podporuje tak činnost metabolismu a spalování tuků při redukci nadváhy. Tvorbou energie z tukových zásob zvyšuje fyzický výkon, podporuje srdeční i mozkovou činnost a dobrou psychickou kondici. Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu.

Většina autorů publikujících nutriční doporučení pro sportovní medicínu nepovažuje karnitin za látku, která by měla výše uvedené účinky. Autoři většinou vycházejí ze studií, které neprokázaly, že by dietně přijímaný karnitin zvyšoval koncentraci karnitinu ve svalu, tedy v místě svého působení. Jako důkaz, že karnitin nefunguje, jsou také citovány studie, které neprokázaly, že by dietní příjem karnitinu zvyšoval výkonnost sportovců. Takových studií bylo publikováno opravdu několik.

Karnitin navíc pomáhá snižovat tělesnou hmotnost u obézních nemocných, působí proti oxidačnímu stresu, bolestivosti svalů, působí pozitivně na imunitní systém.

Carnitin je látka, která se vyskytuje ve 2 formách. Jednak v D-carnitin formě, která je však neúčinná a ve větším množství může být dokonce i toxická. Z toho důvodu pozor na levné napodobeniny! Ta správná forma se nazývá L-carnitin. Je tělu vlastní a velmi potřebná. Nemá negativní účinky. Původně byla tato látka získávána pouze z masa. Díky tomu získala svůj název (latinsky maso = carnis). L-Carnitin se tedy vyskytuje v menší míře také v běžné stravě jako je maso či mléčné výrobky. Avšak toto množství je zanedbatelné, pokud si přejete zhubnout či zlepšit Vaši fyzickou kondici. Proto je důležité tuto látku tělu dodávat jako doplněk stravy. L-carnitin se tvoří v těle z aminokyselin lysinu a methioninu.

L-carnitin je lipotropní látka (látka „pracující“ s tukem). Jejím hlavním úkolem je zlepšit tvorbu energie přímo z tukových zásob. A jak to funguje? L-carnitin podporuje transport mastných kyselin s dlouhým řetězcem (tyto kyseliny tvoří tuky) přes membránu mitochondrií ve svalových buňkách, kde se mastné kyseliny oxidují (spalují) a přitom se uvolňuje energie.

Pokud sháníte doplněk stravy na paměť, vyzkoušejte špičkový BrainActive. Kvalitní a pevné podlahy do každého pokoje. Nabízíme levné vinylové podlahy v našem eshopu. Výroba reklamní plachty – montáž reklamy – pronájem plošiny Plzeň www.refinhome.cz.

Účinky L – Carnitinu

  • pomáhá snižovat hladinu cholesterolu
  • přispívá k vyšší vytrvalostní výkonnosti
  • okamžitě potlačuje únavu a apatii
  • přispívá k vyšší maximální aerobní kapacitě (VO2 max)
  • snižuje obsah kyseliny mléčné ve svalech, čímž se zkracuje čas potřebný na regeneraci po sportovním výkonu
  • přispívá k zvýšenému využití tuků ve svalové tkáni
  • zvyšuje fyzický výkon a efektivitu cvičení
  • přispívá k zlepšené regeneraci organismu
  • podporuje chuť ke cvičení i po dlouhém pracovním dnu
  • přispívá k menšímu riziku svalových zranění
  • urychluje spalování tuků v buněčných spalovnách – mitochondriích
  • přispívá k přísunu energie do srdce a buněk imunitního systému
  • zlepšuje odbourávání glukózy z krve ( tj. snížení hladiny krevního cukru)
  • přispívá k zabránění brzkého nástupu únavy při námaze
  • podporuje redukční diety
  • přispívá k zlepšení tvorby energie v Krebsobě cyklu
  • chrání srdce a podporuje srdeční činnost
  • přispívá k zlepšené tvorbě thyroidních hormonů
  • u mužů zlepšuje tvorbu spermií
  • přispívá k snížení hladiny amoniaku v krvi
  • podporuje mozkovou a srdeční činnost
  • přispívá k lepší neutralizaci volných radikálů.

Kvalitní a levné proteiny nabízí e-shop Planetavyzivy.cz. Chirurgická ocel a šperky z chirurgické oceli za jedinečné ceny pouze v e-shopu Vyberšperky.cz. Moderní clip in vlasy ve tmavých i světlých odstínech. Twoo je nejrychleji rostoucím místem pro chatování, hraní her a seznamování se s novými lidmi. Kvalitní a spolehlivá horská kola nabízí eshop Levná-horská-kola.cz. E shop kosmetika.



Kdy má tělo málo L – Carnitinu

  • veganství – zásadní omezení konzumace všech potravin živočišného původu (nejvíce karnitinu se totiž nachází v mase, sýrech a vejcích
  • střední a pokročilý věk – dochází ke ztrátě svalové hmoty a vzestupu hmoty tukové
  • nadměrná fyzická aktivita – karnitin potřebují např. vytrvalci
  • hladovění – při redukčních dietách je karnitin nejdůležitější účinnou a současně ochrannou látkou
  • zranění a operace- karnitin je látkou zlepšující průběh rekonvalescence
  • těhotenství, kojení a první měsíce života kojence – dostatek karnitinu je pro tato období velmi důležitý

Jak L-carnitin užívat?

Syntetický L-carnitin se dávkuje v množství od 100 do 5000mg denně obvykle s cílem odbourat přebytečný tuk při zachování svalové hmoty a síly, resp. snížit poměr tuková tkáň:svalová tkáň. Účinkem L-carnitinu organismus snáze vylučuje mastné kyseliny a ketony, které se spalují na energii drříve, než by přišly na řadu svalové bílkoviny. Přímé účinky na zvyšování výkonu sportovců nebyly prokázány, avšak vliv na snižování únavy prokázán byl.

L-carnitin je lepší užívat nalačno, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám při vstřebávání. Ve formě tobolek nebo kapslí jej užíváme asi 45 minut a tekutou formu L-carnitinu stačí 30 minut před pohybovou aktivitou. Připravte se na to, že pocítíte větší teplo a budete se více potit. Ale zároveň budete mít větší sílu a více energie.

30min. před tréninkem, nebo jiným výkonem 1 až 2 g L-karnitinu, to si musíte vyzkoušet podle pocitů, po L-karnitinu by vám při cvičení mělo být více horko a měli byste mít více síly a energie. Je-li výkon delší než 1hod, doporučuji co hodinu vzít dalších 500mg-1g (zase poexperimentujte, u každého je to jiné) Během dne pro zlepšení odbourávání tuků – 2x denně 0,5 g.

Pro konkrétní produkt se dávka vypočte, když objem v ml dělíte obsahem v gramech, tak zjistíte kolik ml obsahuje jeden gram, což je například:

  • Lcarnitin 100000 Extra Strong jedna dávka1g je 5 ml (100000mg v 500ml; 500/100 = 5ml).
  • Lcarnitin 70000 Extra Strong jedna dávka1g je 15 ml (70000mg v 1000ml; 1000/70 = 14,3ml).
  • CarniMax L-110000 Vitalmax jedna dávka1g je 10 ml (110000mg v 1000ml; 1000/110 = 9,1ml).
  • Lcarnitin 30000 Vitalmax jedna dávka1g je 35 ml (30000mg v 1000ml; 1000/30 = 33,3ml).

POZOR! na některé výrobky, které nabízejí např. 500mg L-karnitin komplex, nebo prostě 500mg L-karnitinové tablety atd. To NENÍ 500mg Čistého L-karnitinu, ale směs s tartrátem, nebo jinou tabletovací směsi a samotného L-kreatinu zde v nejhorším případě může být jen 34% tj. 170mg. Proto vždy hledejte, kolik je ve výrobku L-karnitin base tj. stoprocentního L-karnitinu. V našem internetovém obchodě – E shopu – jsou tyto informace u jednotlivých L-karnitinu uvedené.

Velmi i záleží na tom jaký L carnitin koupíte. Lze koupit čínský L-carnitin s nejistou kvalitou. Nebo koupite vysoce čisté a silné L carnitiny. Ona nakonec ta cena není až tak rozdílná, dnes je stejně nejdražší obal a přeprava.

Dávkování

Dávkování L-karnitinu je velmi variabilní a záleží na tom, jaký efekt očekáváme. Zda zlepšení zdravotního stavu, redukci nadváhy nebo podporu sportovního výkonu. Pokud chceme pouze prevenci, jako dostatečně účinná se jeví dávka 0,5 g denně. Při korekcích hmotnosti směrem dolů je třeba trochu přitlačit a zvýšit dávku na trojnásobek. No a pro zlepšení sportovního výkonu, zvláště dlouhotrvajícího se už skutečně nemusíme šetřit. Adekvátní dávka jsou 2 – 4 gramy. L-karnitin by se měl vždy vždy konzumovat nalačno, abychom dosáhli co nejmenších ztrát při vstřebávání. Velmi vhodné je podání L-karnitinu asi půl hodiny před fyzickým výkonem. Při dlouhotrvajícím výkonu je vhodné přidat L-karnitin i do ionťáku, který konzumujeme v průběhu zátěže.

Další rady pro dávkování

  • L-Carnitin je optimální užívat nalačno, čímž zabráníme zbytečným ztrátám při jeho vstřebávání
  • Je-li naším cílem odbourání přebytečných kilogramů, můžeme dávku L-Carnitinu ztrojnásobit
  • Pro sportovní výkon dlouhodobý je optimální využití L-Carnitinu v iontovém nápoji konzumovaném během cvičení, přičemž některé prameny jako adekvátní dávku uvádějí 2 000 až 4 000 mg
  • Obvykle se používá 300 až 1 500 mg L-Carnitinu dlouhodobě. V některých případech „rýsovací diety“ (pro rychlejší úbytek tukové tkáně) se doporučuje 2 000 mg denně, rozloženo do několika dávek během dne
  • Vyzkoušejte před sportovním výkonem užít 1 000 až 2 000 mg L-Carnitinu, abyste při cvičení pociťovali horko spolu s přívalem síly a energie. Pokud cvičíte déle než hodinu, je možné užít dalších 500 až 1 000 mg.


Reklama:


Inzerujte zde!

Máte zájem o reklamu? Kupte si textový odkaz na této pozici!

Inzerujte zde!

Máte zájem o reklamu? Kupte si textový odkaz na této pozici!